torsdag 26. mars 2009

Dag 11

På veien hjem fra skolen, syklet jeg forbi en kjolebutikk. Med den slags kjoler du bruker masse penger på for å bruke i fryktelig pene selskap. Jeg skal jo i amerikansk bryllup til sommeren, så jeg spaserte selvsikkert inn. Litt snufsete fra kulda med vindsveis og sekk på ryggen, men like verdig en dyr kjole som en dame i en dyr kjole! Der jobbet det en litt spiss, høy, relativt ung og kortklipt bergenser som nettopp hadde vært i Gambia på ferie med mor. Dette fikk jeg vite bak gardinen der jeg sto og knota med forskjellige stropper og nåler og glidelåser.

- Åh, har du vært i Gambia nå? spør jeg mens jeg holder inn magen
"Ja, på ferie med mor. Det var chill, altså!" sier hun veldig bergenSKT
- Ja, hva gjorde dere der?
"Nei, bare lå på stranden og badet.. Og alle var så chill, vettu! Politikonstablene røyket jo sjøl, vet du"
- Oi. Jeg lo litt. Mest for å være høflig
Her sto jeg inni denne galla-kjole butikken og snakket om hasj med kjolebergenseren
"Men det var en helt annen kultur der, altså. Vi hadde masse overvekt på kofferten, men de bare 'It's OK, it's OK', og lot oss gå med å betale 30kr"

Jeg kom ut av prøverommet og så megselv i den dyp blå lange kjolen. Det var visst meninga at man skulle vært litt mer barmfager i den. Og litt høyere.. Og det ble faktisk ikke noe bedre ved at damen stakk masse nåler i den for å vise meg hvordan de kunne tilpasse den for meg. Jeg skulle gjerne heller hatt kjolen på bildet over!

- Jeg liker ryggen på den, sier jeg optimistisk
- Men jeg tror jeg kommer tilbake neste gang med en hold-in strømpebukse 
Jeg får lirka meg ut av kjolen og tatt på meg mine egne klær igjen. Og så snakker vi litt om været før jeg smetter ut døra med et lite

- Takk for hjelpa, da. Ha det!

Ingen kommentarer: